Guldpriset

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3037
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Guldpriset

Inlägg av maskros »

Guld på väg in i en bubbla?
https://adamtaggart.substack.com/p/gold ... -stoeferle

Ronnie calculates that the bull market in gold is still in the early "Accumulation" phase. That will be then followed by the "Public Participation" and "Distribution" phases — which will drive much greater capital flows into the precious metals.
En bubblas anatomi s.png
En bubblas anatomi s.png (125.98 KiB) Visad 506 gånger
Guldet har dragit iväg på sistone, silver hänger på men lite haltande. Citatet ovan kommer från en ekonomi-doomer och goldbug så det ska man ta med en nypa salt eller två. Det jag finner intressant är att de skriver om att det kommer att gå upp mycket, vilket kan vara rätt eller fel, men beskrivningen av hur det ska gå till får mig att tänka på Cornus "En bubblas anatomi". Kanske läge att fundera på att sälja ett mynt eller två när Aftonbladet börjar skriva om hur bra det är att investera i guld?

Det finns en fråga här: Är vi precis före björnfällan, eller nån helt annanstans?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1305
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Guldpriset

Inlägg av reboot »

Svårt att beskriva detta bubbel-fenomen på guld & silver i korthet, men jag ska försöka lite.

Det här är alltså inte en ”normal” bubbla, utan stor efterfrågan och brist på fysiskt silver, medans starka ekonomiska krafter, såväl banker och Federal Reserve med olika gangstermetoder såsom ”spoofing” & ”naked shorts” m.m. (som inte inte kan lösas in och leverera metall, då den inte finns), försöker slå ner prisena. Det syns som kraftiga röda ner-streck i diagrammen. Samtidigt ser man att ”volymerna” på nedre raden är mycket höga. Men det är alltså inte mycket fysiskt silver och guld som byter ägare, utan papperstrollerier med volymer som inte ens finns och ibland t.o.m. överstiger världsproduktionen.
IMG_3480.jpeg
IMG_3480.jpeg (100.12 KiB) Visad 455 gånger
IMG_3481.jpeg
IMG_3481.jpeg (105.88 KiB) Visad 455 gånger
Detta gör enligt väl underbyggd information Fed. bl.a. för att dölja inflation/stödja dollarn och Kinas statliga bank HSBC med ”cronies” i sin tur, för att på världsmarknaden köpa upp de fysiska ädelmetallerna billigt, då de nedbankadeCOMEX-LBMA-priserna är prissättande. Även Indien och andra länder köper.
Resultatet är en stor efterfrågan på fysiskt silver främst för industriellt bruk, då lagren minskar i snabb takt och produktionen år efter år understiger efterfrågan.
Centralbankerna lagrar inget silver längre då silvermynt inte cirkuleras, så de enda lagren som kan handlas (registred) finns i COMEX-valven samt LBMA i London & ”bullionbankerna”och är förhållandevis små.
För guld som inte har så stor indiustriell efterfrågan, är det främst centralbankerna som hamstrar för att skydda sina valutareserver inför en svagare dollar då räntorna sjunker och BRICS-länderna gör allt för att knäcka dollarn.

Det är upplagt för en ”perfekt storm”

En normal bubbla var det på silverprisena 1980, då bröderna Hunt försökte köpa upp allt silver i världen och kontrollera marknaden. Silvret steg på kort tid från ett par dollar/oz till runt $50/oz med alla zoner och dubbeltoppar som i bubbel-diagrammet från TS.
Då ändrades lagstiftningen och det slutade med konkurs för Hunt’s….
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3037
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Guldpriset

Inlägg av maskros »

Bra info tror jag, tackar för det, men jag fattar inte riktigt. Vilken är din spaning? Kommer metallerna eller någon av dem att rusa? Är festen över? Ska man sälja sina mynt eller vänta fem-tio år?

Jag fattar förstås att du inte sitter på svaren men du kan väl spekulera lite och berätta varför du tänker som du gör?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
bokmalen
Inlägg: 771
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Guldpriset

Inlägg av bokmalen »

maskros skrev: 24 maj 2024 17:05 Kommer metallerna eller någon av dem att rusa? Är festen över? Ska man sälja sina mynt eller vänta fem-tio år?
Jag resonerar som så, att när det är en massa reklam för "guldbrev" och liknande som försöker få folk att sälja sitt guld, då är läget att sitta kvar på det.
De räknar uppenbarligen med att priset är lågt nu och kommer skjuta i höjden, så bra tillfälle att köpa och uselt att sälja, därmed gör de massor med reklam för folk att sälja.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3037
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Guldpriset

Inlägg av maskros »

bokmalen skrev: 24 maj 2024 18:33 Jag resonerar som så, att när det är en massa reklam för "guldbrev" och liknande som försöker få folk att sälja sitt guld, då är läget att sitta kvar på det.
:up:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1305
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Guldpriset

Inlägg av reboot »

@ maskros, Knepig fråga….

Priserna på guld och speciellt silver är så manipulerade så det går inte att spå i nära framtiden. Det kan gå både upp eller ner.
Jag förmodar att du köpte guldet till avsevärt lägre pris än du kan få nu, men du har ju inte realiserat vinsten förrän du säljer.
Så om du nu har funderat på att sälja och har något vettigt att använda pengarna till för att förgylla tillvaron samt har några slantar till, så skulle jag sälja någon nu för att ta ut och säkra den vinsten.
Om guldpriset går ner, så har du gjort en vinst för att du sålt och ingen förlust på de du har kvar, då guld=pengar.
Går guldpriset upp, så har du fortfarande säkrat din vinst och kan sälja en till senare om du vill eller behöver.

Guld har inte så stor användning industriellt och inte heller den potentialen att fördubbla sitt pris, då guld=pengar (inflationssäkra) och kan inte stiga så mycket om inte inflaionen tar fart igen. Givetvis kan priset fluktuera vid kriser av olika slag, men på sikt är det en värdebevarare.

Har du silver däremot skulle jag inte sälja, då det är brist på det och många väntar sig att priset kan nå upp mot minst $50/oz
Även det föhållandet att guld/silver-priset ligger fortfarande på höga 77 mot mer normala 60-70 under de senaste åren. Finns grafer på den sidan ”goldprice.com” som jag gjorde screenshots från i min tidigare post. Det förhållanndet har varierat väldigt mycket då banksterna manipulerat främst silverpriset, som då blivit mycket volativt.
Silver är både=pengar och en livsnödvändig råvara för industrin som inte kan ersättas med något annat, då silver som grundämne är den bästa elektriska ledaren, värmeledaren och reflekterande ämnet. I solpaneler t.ex. är silvret nödvändigt för att uppnå den högsta verkningsgraden, så oersättligt där med. Även den gröna omställningen till elbilar. m.m. drar mycket silver som också är svårt att återvinna. Det har bara börjat….
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1305
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Guldpriset

Inlägg av reboot »

” Ronnie calculates that the bull market in gold is still in the early "Accumulation" phase. That will be then followed by the "Public Participation" and "Distribution" phases — which will drive much greater capital flows into the precious metals.”

Har läst igenom och tror inte på det.
Den mannen försöker bara göra affär på folks FOMO-vånda. Guldpriset följer i stort sett inflationen och är en värdebevarare och en investering med substansiellt värde utan motrisk-partner.
Investeringsguld* är pengar medans kronor, dollar, pund osv är valutor.
De procent som guldpriset har stigit senare år, mätt i kronor eller dollar är ungefär samma % som inflationen har fått priserna att stiga.
Enligt min uppfattning har guldpriset liksom priserna i stigit på service, resor och livsmedel m.m. med i genomsnitt 30% senaste åren (utom bensin/diesel).

Tror inte vanligt folk köper eller kommer att köpa investeringsguld*. Fårket vet inte var man ska köpa-sälja & förvara det och det är inte heller tillåtet att ha i affärsbankernas bankfack, om man nu skulle ha ett sådant. Tradera är också sunkigt för såna affärer med många bedragare i farten.
Kanske vissa invandrargrupper med traditioner från f.d. hemlandet investerar i guld.

Gräva ner i en glasburk i trädgården eller skogen är det nog bara vi preppare som kan tänkas göra. Det är ju också en gammal vikingatradition… :rambo:
Kallas fyndigt för ”moonshine gardening” over there……

*Investeringsguld är tackor & mynt med minst 99,5% eller historiska & nya mynt med minst 90% guld präglade efter 1800-nånting.
Finns exakt förklaring på skatteverkets sida. Investeringsguld är momsfritt i Sverige och över i stort sett hela världen (utom Kina)
Guldsmycken 18K är det 25% moms på och sämre återköpsvärde.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3037
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Guldpriset

Inlägg av maskros »

Tack, det var bra tankar!
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"