Olika bud om storlek på sollcellsanlägning

Dit du tar dig när det hänt, oavsett var det är.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10756
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Olika bud om storlek på sollcellsanlägning

Inlägg av bastard »

ska man köra offgrid så funkar det inte så

vist får man på ett ungefär dom kwh, men fördelningen är ojämn

finns olika räknehjälp på nätet

och bara en titt där visar snabbt att man får det mesta sommartid, men lite vintertid

bäst vore att kolla på en riktig anläggnings loggade effekter under ett år, då inte utjämnade siffror utan per minut eller så,

eller tar man till ordentligt, beroende på vad man måste klara

kollade på en 8kw anläggning som gav 1000kwh per månad under sommaren, men som sämst 100kwh i januari, eller 3 kwh per dag mot 30 på sommaren
och det är ojämnt fördelat per dag med, kanske en veckas mulet

så ska man bara klara sig med solel så måste man dra ner energiförbrukningen ordentligt vintertid, men kan slösa sommartid
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ossis
Inlägg: 16
Blev medlem: 27 aug 2019 08:34

Re: Olika bud om storlek på sollcellsanlägning

Inlägg av Ossis »

För er som är "hard-core" och vill klara er själv så kan jag rekommendera vätgas som mellanlagring.
Det finns en del pilotprojekt i Sverige (och resten av världen) där det används med ca 50% verkningsgrad från elproduktion->spjälkning->lagring->omvandling till el igen.
Det är helt ok.
Principen för en god elhushållning är:

1. Elproduktion (whatever... sol, vind, vatten...)
2. Fyll batteribackupen (som kanske ska klara över natten eller max 2-3 dagar ca).
3. Resterande överskott spjälkar vätgas. Behövs rent vatten för det. Sparas med fördel komprimerat i tankar utomhus.
4. Vid förbrukning använd omvänt -> Från elproduktion -> från batteribackup -> från säsongslagring (vätgas).

Vätgas är mindre farligt än man tror.
Det uppför sig väldigt kontrollerat.
Exvis kan du enligt tester (som jag undersökt via säkerhetsrevisorer bl.a.) skjuta på en tank.
Den exploderar inte magiskt som på film, utan släpper bara ut gasen.
Om gasen antänds så blir det en svetslåga.
Ingen explosion.
Om du däremot lagrar gastuberna inomhus och det sipprar gas så är det att be om en för tidig himmelsfärd...
Kan lagras utomhus i exvis ett miljöhus med plank omkring så att det vädras.
Som jämförelse kan vi se på en bensintank som börjar brinna/explodera.
Explosionen/eldstormen sprider sig längs marken för att det är tungt.
Vätgas är lätt, vilket gör att det sprider sig uppåt.

Fördel: Total självförsörjning.
Nackdel: Dyrt i dagsläget (men inte om du bygger nytt och räknar med det i kalkylen) + svårt att hitta folk som kan principerna eller bygga ihop det.

Enda möjligheten i dagsläget är att vara en eldsjäl och lära dig själv.
Om några år blir det mer möjligt för gemene man.

Med vätgaslagring löser vi de flesta problem som vi kan ha med elproduktion.
Allt har för-/nackdelar, men principiellt är det en robust teknik.
En annan stor nackdel förresten som kan vara till hinder är att Pappa Staten inte får kontroll på medborgaren på samma sätt eller får in sina skatter... ;-)
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1293
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Olika bud om storlek på sollcellsanlägning

Inlägg av reboot »

Ett intressant examensarbete om ett hard-core off-grid-solpanel-vätgas-system.
Bra förklaringar och beskrivningar på alla ingående komponenter i systemet.

Dock väldigt komplicerat och dyrt........men intressant läsning för att förstå funktionerna.

http://lnu.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf

Tyvärr visar sig verkningsgraden i det totala systemet att producera el från vätgas, som är producerad från solpaneler, vara väldigt låg om man inte kan utnyttja all den spillvärme som produceras i processerna.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Ossis
Inlägg: 16
Blev medlem: 27 aug 2019 08:34

Re: Olika bud om storlek på sollcellsanlägning

Inlägg av Ossis »

reboot skrev: 08 jul 2020 18:46 Ett intressant examensarbete om ett hard-core off-grid-solpanel-vätgas-system.
Bra förklaringar och beskrivningar på alla ingående komponenter i systemet.

Dock väldigt komplicerat och dyrt........men intressant läsning för att förstå funktionerna.

http://lnu.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf

Tyvärr visar sig verkningsgraden i det totala systemet att producera el från vätgas, som är producerad från solpaneler, vara väldigt låg om man inte kan utnyttja all den spillvärme som produceras i processerna.

Tack för inputen!
När jag räknade på den totala verkningsgraden fick jag den till runt 50%, men det beror lite på hur man räknar också.
Det optimala för våra breddgrader är naturligtvis att använda värmen till huset också.
Men bortsett från det så framkom samma siffror från andra av mina källor också.
Jag ska studera undersökningen närmare.
Är ni intresserade av att veta mer så googla bl.a. Hans-Olof Nilsson.
Han hävdar följande:
"Verkningsgraden då? I Hans-Olof Nilssons energisystem ligger utbytet på cirka 60 procent om man räknar både el och värme. Om 10 kWh solel matas in på sommaren kan 3 kWh el och 3 kWh värme plockas ut på vintern." - Källa: https://www.elinstallatoren.se/innehall ... l-vintern/
Så i hans teknikbalans får han 30% värme resp el, och totalt 60%, vilket är lägre än exjobbets 73% men högre än eldelens (i exjobbet) 18%.
När jag undersökte denna teknik hittade jag en mix som kom fram till ca 50%, och om jag inte minns fel så användes tekniken i en båt.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10756
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Olika bud om storlek på sollcellsanlägning

Inlägg av bastard »

skulle jag gå hardcore så skulle jag välja ved som mellanlagring för solenergi
sedan en ångmaskin med generator
enkel beprövad teknik som jag kan laga hemma, bygga hemma
veden växer av sig själv
men kräver en del jobb för att samlas in
värmen från veden behövs vintertid och på ett ungefär så om man kombinerar det med en del solpanler så funkar dom ihop
ved och värme med el på vintern, sol och el på sommaren
man får lite el på vintern med

hm, energilager för en vintern är extremt mycket enklare med ved än vätgas
behöver ca 20 kubik per år om man eldar för hela värmebehovet
med en vettig ångmaskin på 500w el så har man runt 10 kw värme
pannan jag har idag ger 30kw värme, så man får ha både och

500w låter inte mycket, men med batteribanken, lite solpaneler och 500w medans man eldar så klarar jag mig långt


funderar fortfarande på om man ska ta steget fullt ut :hm:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ossis
Inlägg: 16
Blev medlem: 27 aug 2019 08:34

Re: Olika bud om storlek på sollcellsanlägning

Inlägg av Ossis »

bastard skrev: 08 jul 2020 23:10 skulle jag gå hardcore så skulle jag välja ved som mellanlagring för solenergi
sedan en ångmaskin med generator
enkel beprövad teknik som jag kan laga hemma, bygga hemma
veden växer av sig själv
men kräver en del jobb för att samlas in
värmen från veden behövs vintertid och på ett ungefär så om man kombinerar det med en del solpanler så funkar dom ihop
ved och värme med el på vintern, sol och el på sommaren
man får lite el på vintern med

hm, energilager för en vintern är extremt mycket enklare med ved än vätgas
behöver ca 20 kubik per år om man eldar för hela värmebehovet
med en vettig ångmaskin på 500w el så har man runt 10 kw värme
pannan jag har idag ger 30kw värme, så man får ha både och

500w låter inte mycket, men med batteribanken, lite solpaneler och 500w medans man eldar så klarar jag mig långt


funderar fortfarande på om man ska ta steget fullt ut :hm:

Det var ett mycket bra alternativ och argument! Tack för den!
Ja, ved är ett bra bränsle, men tyvärr har inte alla boende access till det.
Men för de som har så kan det vara ett bra alternativ.
Tänker lite på elproduktionen av veden bara.
En fungerande stirlingmotor på det hade suttit fint!
Tyvärr så gick ju det svenska företaget i konkurs som höll på att utveckla en sådan motor i liten storlek (för privatbostad typ...).
Finns det "ångmaskiner" i dagsläget som går att köpa som kan omvandla värmen till el?
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1492
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Olika bud om storlek på sollcellsanlägning

Inlägg av entropi »

prepperper skrev: 08 jul 2020 00:21 @bastard, du har så klart 100% rätt i din analys om var, hur länge etc. Ok så här då:

Var: Norra Värmland
Tid: Sommarhalvår, max en vecka i taget, säg maj-sep.
Vilket: Combicool RF 60 https://www.dometic.com/sv-se/se/produk ... 60-_-53876

Den kan gå på både 12 volt och gasol. Jag vågar inte ge mig på någon fulkoppling, så rakt mot regulatorn.

enligt spec "nominell ingångseffekt" på 110w. Betyder det då höga 2640 Wh/dygn? = 220Ah/dygn? Låter inte som den ultimata 12-voltslösningen när jag tänker efter.
Har du redan köpt skåpet? Isåfall skulle jag lägga pengarna på större/fler gasoltuber. Kostar inte mycket att köra en vecka om du fyller tuberna istället för att byta på macken.

Jag köpte deras största modell förra året till husbilen när elektroniken packade ihop till den gamla kyl/frysen. Tyvärr hann firman slänga den gamla kylen, annars hade jag velat göra ett experiment att elda ved/pellets/gengas eller direkt solvärme för att skapa kyla.
Skåpet använder nämligen värme för att driva kylprocessen. Det gör den även på 12v el, och därför får du så otroligt mycket elförbrukning.

Dometic har väldigt bra 12v kompressorkylar om du ska köra på el, då blir energikalkylen helt annorlunda.

Det finns också väldigt bra kompressordrivna kylboxar. Svårare att stuva, men de tappar inte ut all värme varje gång man hämtar en öl. Och den frekvensen ökar ju med värmen ;)
En sådan hyfsat liten kan du driva på 100W solcell och ett fritidsbatteri.

Annars hade jag nog försökt ställa dit ett vanligt kylskåp med låg startström som det skrevs om tidigare.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10756
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Olika bud om storlek på sollcellsanlägning

Inlägg av bastard »

hittar inga ångmaskiner som jag skulle vilja ha för efter skiten i fläkten

andra allternativ är ju bensinmotor och gengas

eller tändkulemotor och det mesta som flyter och brinner som bränsle

som jag ser det, kan du inte laga det du har så är man illa ute, ex som att ska man ha vätgas ska man kunna bygga det mesta själv och ha resten på lager

solceller kan man intew göra själv, men man kan köpa på sig och dom har hygglig livslängd
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1492
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Olika bud om storlek på sollcellsanlägning

Inlägg av entropi »

Jag läste en hel del om gengas för några är sen så saker kan ha ändrats.
Det finns (fanns?) ett open source-projekt för ett gengas-aggregat, hur man dimensionerar osv. Det är inte helt enkelt att dimensionera mängden gengas efter motor, rena ut tjära så det inte hamnar i motorn, skakning av stationär enhet osv.
De verkar sälja gengas kit, och tom en hel "power pallet" automatisk värme och el från flis.
Ska man bygga själv finns ritningar & otroligt mycket erfarenhet att hämta på gamla forumet (har inte tittat på nya wikin)

http://wiki.gekgasifier.com/w/page/6123718/FrontPage

GEK Gasifier Power pallet. Har för mig att de ville ha ca 150 000 kr för den 15kw Power palleten som är discontinued nu.
http://www.allpowerlabs.com/pp30-power-pallet
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Tillflykten (BOL)"