IP-Kamera med API för att bygga egna larm

Radio, kameror, larm och liknande.
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1456
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

IP-Kamera med API för att bygga egna larm

Inlägg av jr_36 »

Jag har tidigare kört en del Foscam FI8918W, men dessa är numera antika och går inte att få tag på. Det som är bra med de är att man kan styra de via API-anrop och då skriva tex skript på en Raspberry Pi som styr/övervakar/hämtar bilder/larmar efter egna önskemål. Var lite orolig att man skulle behöva leta en del för att hitta nya kameror som har motsvarande funktionalitet, och utan att de är molnkopplade (usch (:) ).

Men! Har hittat en nyare kamera man kan göra detta med, Foscam C1 kostar £35. Via HTTP API kan man kolla om kameran har detekterat rörelse, hämta en JPG bild, aktivera/avaktivera rörelsekänslighet osv. De har både WiFi, nätverksuttag och mörkerseende.

Detta bör gälla flera av Foscams kameror enligt listan nedan då dessa delar samma firmware (mjukvara):
C1 V3,C1 Lite V3,FI9800P V3,FI9803P V4,FI9821P V3,FI9821EP V2,FI9816P V3,FI9853EP V2,FI9851P V3,FI9800XE V2,FI9800W V2,FI9800E V2,FI9831P V3,FI9826P V3

Behöver man en kamera för utomhusbruk så finns tex FI9800P (som finns i listan ovan, så samma firmware).

Kan hända det finns en äldre generation av vissa kameror, tex vissa V1 eller V2 versioner, de delar inte alltid samma firmware, och kanske inte har samma API, men jag skulle tro det borde funka på de med. Det står på kameran vilken hårdvaruversion det är.

För att hämta en aktuell bild gör man så här:

Kod: Markera allt

http://192.168.1.15/cgi-bin/CGIProxy.fcgi?cmd=snapPicture2&usr=admin&pwd=Hemligt
För att kolla om rörelse har detekterats gör man så här

Kod: Markera allt

http://192.168.1.15/cgi-bin/CGIProxy.fcgi?cmd=getDevState&usr=admin&pwd=Hemligt
Varmed man får tillbaka XML:

Kod: Markera allt

<CGI_Result>
    <result>0</result>
    <IOAlarm>0</IOAlarm>
    <motionDetectAlarm>0</motionDetectAlarm>
    <soundAlarm>0</soundAlarm>
    <record>0</record>
    <sdState>0</sdState>
    <sdFreeSpace>0k</sdFreeSpace>
    <sdTotalSpace>0k</sdTotalSpace>
    <ntpState>1</ntpState>
    <ddnsState>0</ddnsState>
    <url></url>
    <upnpState>0</upnpState>
    <isWifiConnected>1</isWifiConnected>
    <wifiConnectedAP>MittNatverk</wifiConnectedAP>
    <infraLedState>0</infraLedState>
</CGI_Result>
Om motionDetectAlarm=0 så är det inte larmat, om =1 så är det larmat (men ingen aktivitet) och om =2 så har rörelse detekterats.

Här är dokumentationen för deras API: https://www.foscam.es/descarga/Foscam-I ... .11.06.pdf

Dessa är så klart "kinakameror" om man ska vistas i samma rum som de ska de nog inte exponeras mot internet (men RTSP och VLC har stöd för lösenord login på de). Jag har gjort grundläggande koll att de inte ringer hem, vilket de inte gör (men man behöver stänga av deras cloud-funktion). De kräver också att man installerar deras plugin till webbläsaren, som funkar på Chrome, men det gör jag i en virtuell maskin, för sen behöver jag inte deras webbgränssnitt.

För den som är lite teknisk kan man ganska enkelt bygga ett eget larm mha wget och bashskript på en Raspberry Pi för stugan. Man kan sen använda tex Pushbullet eller Pushover för att skicka notiser till sin telefon. Epost ska även gå själv från kameran, men ej testat det.

Vill man inte programmera något så borde det funka att be kameran skicka bild vid rörelse och kanske öppna upp RTSP (bild och ljud ström) mot internet så kan man ansluta och se/höra i realtid.

De har OK bildkvalite, och har IR-filter som klickar in och ut, samt dolda 850nm IR-lysdioder, och då ser den väldigt bra i mörker.

Finns på tex amazon.co.uk, https://www.amazon.co.uk/Foscam-C1-Came ... 00T7NX6SY/
OBS, följer med stor brittisk kontakt från amazon.co.uk (är dock bara en "USB laddare", kameran har mikrousb kontakt, så inget konstigt) men är billigare där än från amazon.de. Om någon hittar annan billig leverantör så meddela gärna!

Besvarar gärna frågor om någon är intresserad. Själv kommer jag köpa på mig ett par så man slipper skriva om sina larmsystem när en ny med annan API kommer...
Bilagor
FI9800P
FI9800P
5fce783a7ace0108054554.jpg (12.95 KiB) Visad 1053 gånger
C1 V3
C1 V3
5f81d835a10f4037348785.jpg (12.97 KiB) Visad 1296 gånger
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1456
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: IP-Kamera med API för att bygga egna larm

Inlägg av jr_36 »

Har uppdaterat inlägget ovan med en hel lista över vilka fler kameror detta gäller för (då samma firmware på alla de), så behöver man en utomhuskamera kan man t.ex. köpa FI9800P.
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Skriv svar

Återgå till "Kommunikation, Larm, Övervakning"