hög ränta

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3023
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: hög ränta

Inlägg av maskros »

Om man nu råkar vara skuldfri men inte vill framstå som någon som kan skinnas till förmån för de som har mycket lån tänker jag att det kan vara lämpligt att skaffa sig lite lån.

Men hur gör man? När vi köpte bostad fick vi låna på bostaden, samma när vi köpte stugan. Men när allt är betalt, går man in till banken och säger att man vill låna lite på sitt hus för att göra något kul eller? Man kan väl inte ta ett bostadslån utan att köpa en bostad? Sen, var gör man av pengarna? Åka till Thailand är inte min grej. Man måste ju se ut att minska sin nettotillgång...
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3023
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: hög ränta

Inlägg av maskros »

Det kanske är helt fel tid att tänka på att skaffa sig lån https://omni.se/experter-om-bolanen-ta- ... a/a/dnaBaA
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2528
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: hög ränta

Inlägg av xsive »

maskros skrev: 03 feb 2022 21:09 Men hur gör man? När vi köpte bostad fick vi låna på bostaden, samma när vi köpte stugan. Men när allt är betalt, går man in till banken och säger att man vill låna lite på sitt hus för att göra något kul eller? Man kan väl inte ta ett bostadslån utan att köpa en bostad? Sen, var gör man av pengarna? Åka till Thailand är inte min grej. Man måste ju se ut att minska sin nettotillgång...
Har man fast inkomst och bostad som säkerhet är det minsta problemet hur man skall lägga fram det till banken.
Banken vill inget hellre än att kasta pengar efter dig.
Speciellt om man bara vill belåna under halva värderingen så deras risk är försumbar.
Vad du använder dom till frågar ingen, annat pliktskyldigast möjligen. Mummel, mummel renovering köksbyte badrum
Om man inte har en nyare värdering på fastigheten så räcker taxeringsvärdet med rimlig multiplikator.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2863
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: hög ränta

Inlägg av Marie »

Bara en fråga.... Varför skaffa lån om man inte behöver det. :hm:
Även om räntorna är låga, så är det fortfarande räntor och där med en utgift.

Ska man försöka göra pengar av pengar, så är ju att låna till aktier som man vet har högre avkastning än räntekostnaden.. Men det är ju inga jätte summor man kan göra... de stora summorna ligger i riskkapital investeringar, men det kan lika gärna gå åt skogen och man förlorar var enda krona.

Men köp en mining-rigg för lånet.. det är avdragsgiltig utrustning så länge den enbart används till mining och inget personligt spelande.

Men min personliga åsikt är fortfarande...... Varför skaffa lån om man inte behöver det. :hm:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1492
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: hög ränta

Inlägg av entropi »

Lån är fortfarande skitbilligt, speciellt om du har en fastighet belånad till max 50%.
Du kan ju tex låna till att köpa solceller + batteri, bygga en attefall på 30 m2 för uthyrning, starta en firma, värdepapper eller något annat som genererar inkomster.

Bara säg till banken att du bygger ett kök och badrum eller nåt. Det finns ju inget som säger att du inte kan ändra dig när pengarna kommer in på kontot... :twisted:

Tänkte du åka till Thailand eller något annat dumt för pengarna är det nog bäst att sitta still i båten.

Jag ser det mer som en möjlighet att plocka ut lite värde i fastigheten utan att likvidera den, så att inte nästan allt värde i privatekonomiska ägg ligger i en korg.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1492
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: hög ränta

Inlägg av entropi »

entropi skrev: 19 jan 2022 20:18 Blev precis nojig och gick in och låste den sista delen på 3 år, till 1,39% ränta
67 dagar senare är räntan uppe i 2.23%.
När börjar överbelånade Svensson få det tufft?
Survival
Honor
Liberty
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: hög ränta

Inlägg av Obstinat »

entropi skrev: 27 mar 2022 23:26 [quote=entropi post_id=27857 time=<a href="tel:1642619937">1642619937</a> user_id=77]
Blev precis nojig och gick in och låste den sista delen på 3 år, till 1,39% ränta
67 dagar senare är räntan uppe i 2.23%.
När börjar överbelånade Svensson få det tufft?
[/quote]

Bra fundering om smärtgränsen! Men förklara för en novis varför vissa människor tycker det är bra att ha lån. Jag har alltid närt en en dröm om att bli fri från lån. Oftast har jag blivit dumförklarad för dessa tankar....
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1492
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: hög ränta

Inlägg av entropi »

Obstinat skrev: 28 mar 2022 00:08
Bra fundering om smärtgränsen! Men förklara för en novis varför vissa människor tycker det är bra att ha lån. Jag har alltid närt en en dröm om att bli fri från lån. Oftast har jag blivit dumförklarad för dessa tankar....
Du kan tex belåna upp till 10% av din aktieportfölj med 0% ränta, eller högre för låg ränta.

Om du tex får in 30000/månad i kassaflöde och har 2 500 000 i en portfölj så kan du låna pengarna till räkningar och köpa mer värdepapper för hela slanten.
Har du inte den stora portföljen, men en fastighet värd 8 miljoner? Då kan du belåna fastigheten med 2.5M och köpa värdepapper för det.
1.5% ränta blir 37500 kr/ år som du behöver betala banken för huslånet, men du kan ju köpa stabila akier som ger 2-3% utdelning.
Om inte annat äter inflationen upp ditt lån tillsammans med din pension i framtiden.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2863
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: hög ränta

Inlägg av Marie »

och vad händer när man blir sjuk/skadad/sparkad och förlorar sin inkomst och går ner på minimal sjukersättning och a-kassan tar slut, när man har lån och då drastiskt måste krympa utgifterna.
Där av anser jag att lån och långtidsbundna abonnemang är idioti.
Folk tror de är odödliga och räknar iskallt med att de aldrig kommer få en försämrad inkomst.
Vem är rikast.. den med 10tusen kr på kontot och noll lån eller den med 500tusen på kontot och 1miljon i lån. :hm:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2528
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: hög ränta

Inlägg av xsive »

Marie skrev: 28 mar 2022 17:50 och vad händer när man blir sjuk/skadad/sparkad och förlorar sin inkomst och går ner på minimal sjukersättning och a-kassan tar slut, när man har lån och då drastiskt måste krympa utgifterna.
Där av anser jag att lån och långtidsbundna abonnemang är idioti.
Folk tror de är odödliga och räknar iskallt med att de aldrig kommer få en försämrad inkomst.
Vem är rikast.. den med 10tusen kr på kontot och noll lån eller den med 500tusen på kontot och 1miljon i lån. :hm:
I modern tid är den rikare den som har 1 miljon i lån och pengarna investerade på börsen.
Risken man tar är tex situationen som uppstått med investeringar i Ryssland som tappat enormt i värde.
Har inte riktigt spelat roll om man satsat på så kallade stabila aktier. Även dom har fallit som en sten.
Då sitter man vackert där med 1 miljon i skuld och värdepapper som är värda en fraktion av man investerat.
Den risken är kanske liten men den finns. Jag väljer att inte ta den risken
Som det varit så är det lättare tjäna pengar om man har pengar.
I started out with nothing, and still have most of it left
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"