Inflation

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1490
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Inflation

Inlägg av entropi »

ChristopherBaugh skrev: 10 jun 2022 14:41 Jag anser inte alls att bitcoin är en "inflationsskyddad tillgång" och jag vet inte ens varför alla i samhället kallar det för det.
Jag investerar i bitcoin, men bara på lång sikt, jag tänker inte sälja det under de närmaste 10-15 åren.
Motsvarande inflation för bitcoin är ca 2%, därför säger man det. Men jag förstår och respekterar ditt perspektiv också.


Penningmängd
Förändring från motsvarande månad föregående år, procent
penningmängd.gif
penningmängd.gif (25.37 KiB) Visad 335 gånger
Förklaring från Wikipedia:
M1: Sedlar och mynt hos svensk allmänhet, plus avistainlåning (det vill säga pengar som finns på exempelvis lönekonton och sparkonton) i svenska monetära finansinstitut, MFI, (bland annat banker, bostadsinstitut och finansbolag) och Riksgäldskontoret.

M2 (inte medi grafen): M1 plus inlåning med vissa villkor i svenska monetära finansinstitut och Riksgäldskontoret, från svensk allmänhet.

M3: Motsvarar M2 plus repor (exklusive centrala motparter), andelar i penningmarknadsfonder och räntebärande värdepapper med en löptid upp till och med 2 år utgivna av svenska monetära finansinstitut och som innehas av svensk allmänhet.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3015
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Inflation

Inlägg av maskros »

Med lite historik från den nya tiden med fallande börser och stigande räntor är min uppfattning att mina bästa "investeringar" är såna jag kan hålla i. Allt som är på konton har gått dåligt, räntekonton dåligt (även räntefonder), börsfonder dålig-dåligt och pengar på banken halvdåligt - mest inflationen som äter dem.

Det som gått bra är bly i höghastighetsförpackningar, guld, silver, mark, strumpor, skor, dunkar med motorolja och liknande. :hm:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1490
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Inflation

Inlägg av entropi »

Solcellerna var nog min bästa investering förra året.
Det här året var nog inköp av Saab -aktier 22 Feb bäst timing hittills.
Men vi får se. Det spelar ju ingen större roll förrän man säljer värdepapper. Både vinster och förluster måste ju realiseras för att räknas...
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3015
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Inflation

Inlägg av maskros »

entropi skrev: 02 jul 2022 01:34 Solcellerna var nog min bästa investering förra året.
Ja, solcellerna glömde jag av... Där håller jag med, verkligt bra placering som ger mig lite lugn för att klara framtiden bättre. Börjar bli i den åldern när jag funderar på en budget där pensionen är viktig och den har jag inte så höga förväntningar på - varken beloppets storlek eller köpkraften per krona. Räknar med att behöva ha en del sparat att knapra av när det blir dags.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"