Impregnering av Fjällrävens G1000

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Jobbe
Inlägg: 5
Blev medlem: 09 jun 2022 19:35

Impregnering av Fjällrävens G1000

Inlägg av Jobbe »

Hejsan!

Är det någon här som har erfarenhet av att impregnera Fjällrävenjackor? Dom har oftast ett material som heter G1000, som kan göras vattenavvisande med hjälp av grönlandsvax bla. Vaxet verkar lite knepigt att jobba med, finns det något bra alternativ som faktiskt fungerar? Typ någon spray?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10756
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Impregnering av Fjällrävens G1000

Inlägg av bastard »

njee

man kan göra eget grönlandswax, lösa upp det i lacknafta, annvänd den typen som inte luktar så illa

man får lösa upp det med värme, och det är eldfarligt

sedan spruta på det på det man vill imprengera och låta lacknaftan dunsta, ex i solen några dagar

funkar bra på grövre saker som kapell tält o.s.v


men, då får man hela tyget imprengerat, inte som med hårt grönlandswax som mer är på ytan
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Impregnering av Fjällrävens G1000

Inlägg av Skymning »

bastard skrev: 09 jun 2022 22:15 man får lösa upp det med värme, och det är eldfarligt
Hur väl fungerar grönlandswax nära en lägereld?
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10756
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Impregnering av Fjällrävens G1000

Inlägg av bastard »

bra, är det ett ytligt lager som en del vill ha så smälter det in
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3286
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Impregnering av Fjällrävens G1000

Inlägg av Parabellum »

Mitt tips är att fatta blocket med antingen höger eller vänster hand ( :smack:) och dra blocket försiktigt över tyget.
Alltså applicera ett tunt lager över hela plagget.
Fatta sedan hårfön/ varmluftspistol och värm vaxet/ tyget försiktigt. Du kommer tydligt att se vaxet flyta in i textilen.
Prova sedan om impregneringen uppfyller dina önskemål i den väderlek du vill att det skall skydda dig emot.
Önskas tätatare plagg, upprepa behandlingen.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 941
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Impregnering av Fjällrävens G1000

Inlägg av deadrabbit »

Mycket fint tips ovan. Gjort precis detta med jacka och byxa sistnämnda även vadat över en mindre å utan större problem. Då utan kängor och byxa upprullad mot knäna. Nästan allt vattenavvisades.
3-3-3 Radio Plan
Ursus

Re: Impregnering av Fjällrävens G1000

Inlägg av Ursus »

Välkommen till forumet! :)

På ett personligt plan använder jag inte impregnerade kläder, och Fjällrävens system är inget undantag.

G1000, eller motsvarande tyger av ungefär 1/3 bomull och 2/3 polyester/nylon, har typiskt en mild vattenavstötande förmåga, men än bättre är dess egenskap att torka snabbt, även av kroppsvärme, i kombination med bra genomtränglighet av kroppsfukt.

All impregnering kommer förvisso att öka förmågan att stöta bort regn, men på bekostnad att din svett inte kommer att kunna tränga ut. Blir man här blöt inifrån, så förblir man blöt. Inget impregneringssystem vad jag vet av kan kombinera regntäthet med genomsläpp av fukt, inte ens GoreTex (kontroversiell åsikt).

Så jag kör istället oimpregnerade friluftskläder upp till duggregn, därefter slänger jag på ett dedikerat regnställ, eller poncho, av galon eller andra ogenomträngliga material. Jag väljer hellre att ha genomsläpp av fukt i ordinarie kläder plus ogenomträngligt regnställ vid behov snarare än att försöka kombinera de två, eftersom min uppfattning är att det sistnämnda inte fungerar. Jag har studerat den påstådda fysiken bakom exempelvis GoreTex i många år och varken min teoretiska hjärna eller praktiska försök kan acceptera att den skall fungera som avsett.

Om något är impregnerat till regntäthet, så upphör genomsläpp av kroppsfukt, utan undantag. Vilket man känner väger tyngst måste avgöras själv.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Impregnering av Fjällrävens G1000

Inlägg av Daltorpet »

Helt enig med Ursus. Jag anser att det är ännu viktigare om är ute på tex fjällvandringar eller jakter en lång bit ifrån civilisationen. Är det tänkt att byxor/jacka ska fungera som regnställ på kortare hundpromenader eller sysslor i närheten av hemnet så hade jag kört på parabellums tips.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Impregnering av Fjällrävens G1000

Inlägg av Skymning »

bastard skrev: 10 jun 2022 10:38 bra, är det ett ytligt lager som en del vill ha så smälter det in
Frågan gällde ordet "eldfarligt" och "lägereld", inte hur bra det impregnerar. Ligger något för nära en eld så kan en gnista hoppa iväg, och kläder brukar man ha på sig.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10756
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Impregnering av Fjällrävens G1000

Inlägg av bastard »

funkar bra

det med eldfarligt var när man gör den flytande i lacknafta och sedan låter det dunsta
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"