Prata långt när SHTF, kommradio?

Radio, kameror, larm och liknande.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3016
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Prata långt när SHTF, kommradio?

Inlägg av maskros »

Är det fortfarande en öppnad CRT SS-9900 https://www.rigpix.com/cbfreeband/crt_ss9900.htm som "tha shit" när man vill kombinera räckvidd, lågt pris och möjlighet att köra lagligt innan SHTF? Svensk säljare https://butik.limmared.nu/sv/crt/2267-c ... m-60w.html
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10657
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Prata långt när SHTF, kommradio?

Inlägg av bastard »

det eller något liknande

helst skulle man ner i frekvens och upp lite i effekt och sedan , gäller för båda allternativen
bra antenn med rätt polarisering
och framförallt , rätt läge
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2839
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Prata långt när SHTF, kommradio?

Inlägg av Marie »

Inte för att vara den som är en party pooper.. Men... :notme:
Men så länge det inte handlar om en massiv solstorm eller WW3 med kärnvapen som kan död-döda alla satelliter.. så är inte en satellit uppkoppling bästa lösningen.. då går det både köra datorer och radio över internet. :hm:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Prata långt när SHTF, kommradio?

Inlägg av xsive »

maskros skrev: 17 dec 2023 20:35 Är det fortfarande en öppnad CRT SS-9900 https://www.rigpix.com/cbfreeband/crt_ss9900.htm som "tha shit" när man vill kombinera räckvidd, lågt pris och möjlighet att köra lagligt innan SHTF? Svensk säljare https://butik.limmared.nu/sv/crt/2267-c ... m-60w.html
Har en sån CRT men inte vad jag har någon förhoppning om att få användning av som första hands val.
Beror väl på vart man bor men runt mig är 27MHz heldött. Teoretiskt skulle det funka men man är begränsad i våglängd.
Om ingen sänder eller lyssnar spelar det ju mindre roll om man kan kommunicera teoretiskt.
Därför från mig - Nej om det inte är specifik person på lagomt avstånd du vet har motsvarande radio och du vill kunna snacka med

För mig är en 100W amatörradio 10-160m / 144Mhz mitt val.
Inte olaglig att inneha på något sätt eller använda för lyssning. Inhandlad begagnad.
Inte begränsad till våglängd och kan även kommunicera med mina Baofeng handradio.

Men som Marie redan framlagt - en satellituppkoppling är nog ett bättre val numera för att prata långt.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2839
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Prata långt när SHTF, kommradio?

Inlägg av Marie »

Då 27 är dött o begravet sedan 10-15 nästan 20år tillbaka så är radios som kan ta frekvenser för fjällräddning o sjöräddning viktiga att ha.. För om internet o telekommunikation blir utslaget, så kommer myndigheterna o räddningstjänsterna bevaka just dessa då det är något som redan existerar och är organiserat.
Udda frekvenser kommer bara några få använda.. Internationella kanaler som långvåg och de som går på skipp går att kommunicera med omvärlden.

Sedan kommer penga VS realitets fakta'n.
Hur mycket pengar ska man lägga ner på utrusning som med extremt stor sannolikhet aldrig kommer användas??

En radioamatör kan ju använda sakerna i "fredstid" Vi andra kan bara använda en 15-20tusen kronors sak för att scanna med(hf,vhf,uhf), som man kan köpa en scanner för en tredjedel av priset om man vill lyssna i fredstid.
Kompromiss är att hitta en maskin som går att öppna på 27,31,69,155,144?(pmr) Då kan man använda den i fredstid och i krisläge.



Jag äger en CB Master 3600 120kanaler, en Sommercamp TS2000DX öppen 26->32MHz, två 29MHz 6kanals gamla åkeri radios på fria 29kanalerna, en tti tcb660 som är moddad så man via menyn kan ändra till alla olika kanalplaner inom världen.. så totalt med sned frekvenser osv hundratals kanaler.. Det läget med alla hundratals går den mellan 26 till 29MHz tror jag..
På det har jag en eftertraktad 27MHz basantenn känd som Danska pinnen tror jag den kallades.. 5/8 antenn moddad till 6/8 som har brutal bra räckvidd på 25W med CB-mastern.
Sedan en 1/2 vågare med tre jordplan för 29MHz.. funkar till 27oxå när man byter toppspröt.
Handradio 27MHz AM 6watt 6kanaler med utbyttbara kristaller..
och lite där till.. antenntuner osv.

Jag har absolut INGEN nytta av dem, för det finns ingen trafik på de frekvenserna.
OM det blir SHTF då kanske radioamatörerna vill titta på det nervärderade skit bandet 27MHz.. då extremt många amatörer sitter med öppnade maskiner så de kan sända på 27. ;)

Jag har försökt återuppliva 27 och börja använda det igen vid några gånger.
Men Linköping med omnejd är DÖTT på 27.

Så jag överväger om jag ska sälja sakerna.. Jag har ingen nytta av dem och de ligger o tar plats.. och riskerar bli förstörda, då elektronik inte gillar att vara strömlöst år efter år efter år..
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3016
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Prata långt när SHTF, kommradio?

Inlägg av maskros »

Tack.
1) Satellit.
2) Riktig amatörrigg.

Likväl väl? Med 2 öppnade CRTer 27-30 MHz och hyfsade antenner som är någorlunda placerade bör man väl kunna nå 5 mil i de flesta lägen och få skipp 50-100 mil då och då? Tänkt som reserv för två som bor "en bit" ifrån varandra. Solstorm klart tänkbart scenario.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2839
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Prata långt när SHTF, kommradio?

Inlägg av Marie »

maskros skrev: 18 dec 2023 00:02 Tack.
1) Satellit.
2) Riktig amatörrigg.

Likväl väl? Med 2 öppnade CRTer 27-30 MHz och hyfsade antenner som är någorlunda placerade bör man väl kunna nå 5 mil i de flesta lägen och få skipp 50-100 mil då och då? Tänkt som reserv för två som bor "en bit" ifrån varandra.
Med min CB-Master på FM 12watt med min Danska pinne körde jag Linköping Norrköping på 9:10 i signalsyrka Det är ca 3-4mil fågelvägen.. Linköping åtvidaberg signal 9 det är ca 3-4mil och lite mer kuperad terräng.. Mjölby/motala samma avstånd samma där runt signal9.. Valdermarsvik, Nyköping, Jönköping på SSB ca 10mil fullt hörbart utan störningar.. Sedan förbi Jönköping är kört, tack vare bergen.. Lika så norr ut Bergen ovanför norrköping sabbar allt.. Men Nyköping funka.. sedan om den satt med riktantenn o slutsteg.. det vet jag inte.. Men jag körde bara 25watt SSB på danska pinnen.

Skipp på 27 verkar gränsen gå på 90/100mil som kortast.
Mitt personliga skipp-rekord med danska pinnen o CB mastern på 27 är Syd afrika.. qso varade 4minuter :mrgreen:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10657
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Prata långt när SHTF, kommradio?

Inlägg av bastard »

man kan räkna ut täckning med mycket data

men för bra täckning gäller bra antennläge, bra antenn, hygglig effekt
låga frekvenser ger skip
förr ansågs frekvenser över ca 30 MHz värdelösa för dom inte kunde följa med jordklotets rundning eller studsa i atmosfären


att tro man kommer långt med en handhållen 27a i kuperad terräng i en håla med kort antenn är lika bra som att tro på gud, inget av dom existerar

för 27 MHz . bra läge för antenn, högre än allt annat runtomkring, välja antenn och polarisering, ssb, högre än laglig effekt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10657
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Prata långt när SHTF, kommradio?

Inlägg av bastard »

144 MHz på drönare som repeter ger lång räckvidd

grundreglen för horisonten är

roten ur antennhöjd i meter * pi = km
så handållen 144a
2 roten ur det ,1.4 * 3.14 = 4.4km , samma för mottagaren så blir totalen 8.8 km

144a på 200m höjd ger 44km
2m mottagar ger då 48 km

två på drönare ger 88 km och det börjar bli funkis

drönare på 1000m ger 100 km
så 20 mil mellan 2 st drönare på 1km höjd är funkis
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2839
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Prata långt när SHTF, kommradio?

Inlägg av Marie »

Jag vill understryka det Bastard skrev om antenn.. en bra antenn är oftast viktigare än effekten. :up: :up: :up:

Lika så antennkabel är viktigt att ha rätt sort för rätt frekvens, effekt och längder.
Undvika skarvar, då de dämpar massor.

Handhållen enhet kort räckvidd.. mobil enhet lite längre och fast enhet längst räckvidd.
Kombinationen här har betydelse oxå

handhållen till handhållen... kort
bil till bil lite längre.
Handhållen till basstation kan i många fall ge bättre räckvidd än bil till bil.

Matematiken är bra att utgå ifrån.. Ibland kan matematiken ha fel.. Det som kalls undantagen som bekräftar regeln.

Man kan få längre räckvidd än vad man borde.. Jag har erfarit ett exempel när jag kunde köra 15mil på en mobil pinne på en volvo 244, en 130cm förkortad 5/8ing monterad på flygeln bak med 24Watt SSB och det var stark signal... Borde inte gå dag som kväll dag efter dag efter dag..
enda anledningen jag kan räkna ut var att jag stod mitt emellan en högspänningsledning 400kV och en sjö 50meter mellan ledningen o mig samt 75-100meter ner till sjön.. Så på något vis måste det skapat en förstärkning..
Flyttade jag mig in mot stan så gick det inte få förbindelse..

Lika så kan man få kortare räckvidd av samma orsak.. kraftledningar som stör eller andra saker som skapar magnetfält och radioskuggor.

Det var kul med 27+28MHz på 90talet. :mrgreen:


Edit.
Så för att utnyttja ett klassiskt uttryck från husköp som gäller här oxå
Location, location och location. :mrgreen: :up:

Högsta berget, ett högt mastverk på 50-100meter sittandes ovanpå bergstoppen med riktantenn på toppen och 50watt
Så spöar du skiten ut en vanlig hemma 1/2vågs antenn på husnocken med 5000watt inmatning, så du råkar släcka all elektronik i huset när du trycker på PPT'n. :twisted: :lol: :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Kommunikation, Larm, Övervakning"