Walkie Talkie för resten av oss

Radio, kameror, larm och liknande.
Tank
Inlägg: 1702
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Walkie Talkie för resten av oss

Inlägg av Tank »

Fin sammanställning Brabrallor! :) :up:

Anledningen till att många börja med uv5r är att det finns massor med billiga tillbehör. Den är dessutom billig och därför kan man lätt ha flera stycken.
Nackdelen, som jag ser det, är att den inte är IP klassad och därför tål vatten dåligt.
Därför gick jag själv över till a58 och uv9r plus.

Sen som du själv har sett så finns det massor av nyare uppdaterade varianter.
Det som kan vara lite knepigt med de nyare är, som jag ser det, att man inte vet om, eller hur länge de kommer att finnas. Eller om de rent av är den nya "standarden" från Baofeng/Pofung :hm:

Nästa sak att läsa in sig lite på är antenner och kablaget mellan enheten och antennen. Här finns det åter igen massor med inspiration och information i trådarna om Baofeng.

Själv har jag både skogsantenner och mobilantenner till dessa för att enkelt kunna skifta beroende på hur jag vill använda enheten.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Putte79
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 feb 2021 10:12

Re: Walkie Talkie för resten av oss

Inlägg av Putte79 »

God kväll!

Får jag röra till det lite och föreslå er att titta på Quansheng UV-K5(8), fördelarna är många
Samma prisklass som Baofeng, programmerbar i Chirp, möjlighet att lägga in annan firmware som öppnar upp frekvensbandet för mottagning.

Ni får kolla själva och skapa er en uppfattning, jag har beställt ett par stycken för att utvärdera.

https://www.youtube.com/watch?v=CP9ghugZbS4&t=28s

https://vi.aliexpress.com/item/10050057 ... 13501601_1
Brabrallor
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 feb 2024 09:06

Re: Walkie Talkie för resten av oss

Inlägg av Brabrallor »

Jag valde faktiskt också Quansheng UV-K5 (8) efter att ha tänkt ett varv till.

Praktiskt att i en krissituation kunna lyssna på många frekvenser. Och även sända på fler i en nödsituation.

Dessutom verkar det vara mycket båg med alla möjliga Baofengmodeller. Både gällande effekt och batteri. Ett bra tips är att söka på youtube på modellnamnet.

Som jag förstått det sänder de flesta på strax under 5W oavsett vad som påstås på Aliexpress och andra sajter. Och det av en anledning: Obetydligt bättre räckvidd uppnås genom att öka effekten på en handhållen enhet. Däremot dräneras batteriet snabbt.
Putte79
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 feb 2021 10:12

Re: Walkie Talkie för resten av oss

Inlägg av Putte79 »

Spännande att se vad vi anser om dom, folk som testat verkar nöjda. Just att sända på andra band än 2m och 70cm är väl kanske lite kinkigt, tvivlar på att det kommer något filter för andra band. Men just möjligheten att öppna upp för att lyssna på ett så brett spektrum ser jag som positivt.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10655
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Walkie Talkie för resten av oss

Inlägg av bastard »

sannolikt samma grundsaker i rf delen och sedan annat interface

men, beofangerna är ganska gamla vid detta laget, så kineser som kopierar kineser bör ha gjort en del nytt vid detta laget

så värt att provas
bör fungera vilket som

japp, lite högre effekt ex 8 w istället för 5 w på en handapparat gör inte mycket skillnad
bra läge gör mer, läs höjd
en bra antenn på högre höjd gör ännu mer
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 385
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: Walkie Talkie för resten av oss

Inlägg av Prepsson »

Det har väl gjorts åtskillga tester på baofengvarianterna och oavsett om det står 8 eller 10W så verkar de leverera runt 5W.

Skaffade mig precis en UV21Pro då batteriet dött i min gamla uv-vardetnuvarförnån (som för övrigt programmeras som en UV17Pro i Chirp)
Skriv svar

Återgå till "Kommunikation, Larm, Övervakning"